divendres, 17 de juliol de 2009

La convivència entre la bicicleta i el cotxe

Avui, després d'unes setmanes amb dolors al genoll esquerra, he tornat a fer una sortida de 3 hores en bici. Conjuntament amb en Toni Roca hem anat fins a Sitges, fent 85 kms en poc més de 3 hores.

A l'anada hem anat per l'interior dels pobles (Sant Boi, Viladecans, Gavà, Castelldefels) i per la carretera de les costes del Garraf. La tornada ha estat per l'autovia de Castelldefels, Viladacans, Sant Climent de Llobregat i Sant Boi de Llobregat.

Ha estat una sortida normal i avui no volia parlar tant d'això sinó d'un fet que ja estem massa acostumats els què anem en bici. Es tracta del poc respecte i desconeixement que tenen alguns conductors.

La legislació viària permet des de fa bastants anys que el ciclistes circulem en fila de DOS. Això es va aprovar perquè es va demostrar que era més segur pels ciclistes ja que quan anem en fila d'un molts cotxes ens avancen sense respectar els 1,5 metres de distància que han deixar entre nosaltres i el cotxe.

En moltes ocasions els cotxes es posen a pitar i a increpar-nos quan anem en fila de dos i ens diuen que hem d'anar en fila d'u. Segurament no coneguin aquest canvi en la llei (es va fer en l'epoca del govern del PP) però si que segur que coneixen el resultat de l'últim partit del Barça o qui ha guanyat al Gran Hermano...

Tot i així, crec que en el fons hi ha un sentiment per part de certa gent que pensen que les carreteres només son pels cotxes. Les bicicletes som un vehicle més i per tant ens han de respectar i han d'entendre que nosaltres tenim dret a circular tot i que a vegades puguin perdre alguns segons en avançar-nos.

Si volen canalitzar la seva "mala llet" que ho facin contra el govern exigint unes voravia prou àmplies pels ciclistes i la gratuïtat de les autopistes i així per allà no es trobaran a ciclistes. Per exemple, a la carretera de les costes del Garraf no existeix voravia i molts vehicles van per allà per no pagar els 5 € del peatge. Com que el transit és elevat és veritat que avançar als ciclistes no sempre és fàcil però la culpa no és nostra!

Les administracions haurien per una banda d'informar de la legislació vigent i per altra banda garantir molt millor la convivència entre ciclistes i conductors de cotxes i camions.

12 comentaris:

Anònim ha dit...

El metre i mig no el respecten ni que no vingui nongú pel carril contrari, quan la llei diu que SI es pot invadir per REBASAR ( NO ADELANTAR) un ciclista.

Carles "bluesbiker"

pep ha dit...

Sempre cal defensar el més dèbil. El ciclista davant el cotxe, però el vianant davant del ciclista, i a vegades no passa pels carrers de la vila.

Alexandre Maymó López ha dit...

Per evitar que els ciclistes "molestin" als vianants si passen per les voreres es tracta primer de tot d'aplicar mesures perquè els ciclistes puguin anar per les mateixes vies que els cotxes amb seguretat i què es facin més carrils bici.

Les voreres han de ser pels vianants principalment i les bicicletes han de tenir també la possibilitat de circular amb seguretat per les mateixes vies que els cotxes.

Dit això, també cal dir que a vegades els vianants es posen a creuar el carrer sense mirar perquè no senten cap soroll. Jo amb la bici he estat a punt d'atropellar a alguna persona perquè creuava sense mirar.

csanan70 ha dit...

En aquest sentit, les dades del RACE són prou eloqüents. El País se n'ha fet ressó al següent article:

http://www.elpais.com/articulo/espana/dias/fallece/ciclista/accidente/trafico/elpepuesp/20090722elpepunac_9/Tes

Anònim ha dit...

'Les voreres han de ser per als vianants principalment'????

Les voreres SÓN d'ús EXCLUSIU per als VIANANTS.

Si voleu anar en bici, demaneu un lloc segur per a vosaltres però no augmenteu l'inseguretat dels vianants.

I deixeu d'atacar als vianants!

Alzina

Alexandre Maymó López ha dit...

Amic Alzina,

Et poso un exemple: si algú vol anar de la Plaça de la Creu a la plaça de l'Ajuntament en bici ara hauria d'anar pel Carrer Pere d'Espallargues (que té forta pendent).

Si volem potenciar que el màxim de gent vagi en bici per dins del poble i eviti agafar el cotxe també hem de facilitar que pugui anar per carrers més o menys plans.

I per tant en aquest cas s'hauria de permetre anar en bici pel carrer major, que és prou ample. Això si, els ciclistes han d'anar a poc a poc i respectant als vianants. Molesta igual un vianant fent "footing" que un ciclista anant a una velocitat adequada.

Vinga, salut!

Anònim ha dit...

El teu discurs em sembla demagògic. Sempre ataques als vianants: que si creuen sense mirar, que els qui corren són perillosos, que si els ciclistes "molesten" als vianants.
Dius que s'ha de protegir al més dèbil però, a l'hora de proposar mesures, la bici passa per devant de tot.
Tu creus que s'ha de potenciar l'ús de la bicicleta per sobre de tot. Com a vianant no sé si és millor que la gent vagi en cotxe per la calçada i jo per la vorera, o tothom barrejat pel mateix espai. Només has de passejar-te per Barcelona per veure que la idea de deixar anar les bicis per les voreres ha estat dolenta. Les bicis circulen per tot arreu, vorera ampla o estreta i a gran velocitat, fent que els demés ens haguem de preocupar d'arrambar-nos per deixar-los passar i amb el perill de que vinguin per darrera i 'no els sentim'. Hi ha molts conflictes i sempre acaba pringant el vianant. A Amsterdam l'idea funciona bé, malhauradament, aquí no.
La culpa no és del vehicle és de qui el condueix. Pots obrar el miracle de que els conductors siguin conscients del perill que comporten? Si la resposta és SÍ, endavant amb les bicis per tot arreu.

Alzina

Alexandre Maymó López ha dit...

La meva intenció no era ni molt menys atacar als vianants ja que jo també ho soc en moltes ocasions. només he dit que tothom ha de respectar a la resta i els vianants son els més dèbils però en alguns casos (molt pocs) també poden originar un accident.

Tot i així jo estic d'acord amb tu què a Barcelona hi ha veritables conflictes entre vianants i ciclistes. Jo quan vaig per Barcelona sempre vaig per la calçada perquè ja estic acostumat a circular entre els cotxes. La solució ha de passar perquè les calçades siguin més segures i així la es bicis no hauran d'anar per les voreres.

Vinga, salut!

Anònim ha dit...

Alzina,
tu si que fas demagògia,
t' ho diré ben clar, que prefereixes que t' atropelli un cotxe o una bici...
Si no saps la resposta, és que vas malament...
A mi com a vianant,ciclista i motorista ja m' han atropellat cotxes, i ti8nc molt clar que si m' ha d' atropellar algún vehicle, prefereixo que sigui una bici.
Ah! també et diré que anant en bici dos cops m'han atropellat vianants...

Que hi ha idiotes que van en bici?
si, i tan, i molts més que van en cotxe,furgo,camió...

carles "bluesbiker"

Anònim ha dit...

Bluesbiker, al que jo em refereixo és si és millor el model de només cotxes i vianants separats, o un altre model en el que alguns dels conductors de cotxes es passessin a la bici però circulant per les voreres. De moment, vist el comportament dels qui van en bici, prefereixo més cotxes per la calzada i voreres sense bicis ni motos. I ara direu que els dels cotxes també ho fan malament. Sí, ja ho sé. Però la solució a la mobilitat no passa per envair les voreres.
Jo només vull voreres per on puguem anar passejant tranquils, tot xerrant i bandant. Els carrers són més que un espai per on traslladar-se d'un lloc a l'altre.

Alzina

Anònim ha dit...

OK Alzina,

ja t'entenc.

Bluesbiker

Anònim ha dit...

la solució és fàcil; anar en bicicleta en circuits tancats. Això permetrà assolir seguretat per als ciclistes. Cal tenir en compte que les carreteres estan dissenyades per a vehicles amb motor no per a bicicletes. Si no estem d'acord amb això cal votar un partir polític que es reponsabilitzi de fer un carril bici per a totes les carreteres, això si amb el conseqüent cost que això suposa. Esteriem disposats a pagar aquests gran cost per a una minoria... ?